Hoşgeldiniz

Bloğumuza hoşgeldiniz. Ana Sayfada en son yayınlanan yer almaktadır. Diğer konulara üstteki menü ve sağdaki Blog Arşivi' nden bakabilirsniz.

15 Ağustos 2010 Pazar

Linux Sistemlerde "Dağıtım" Nedir?

Dağıtım mı ? O da ne ?

GNU/Linux'a dolayısıyla özgür yazılıma adım atmak isteyen yeni kullanıcılar büyük ihtimalle kavram karmaşası ve seçim zorluğu yaşıyorlardır.Gelin bazılarını açıklığa kavuşturalım

GNU ne Linux ne ? : Linux işletim sisteminin çekirdeği , GNU özgür yazılım akımını kuran insanın başlattığı ilk özgür yazılım projesi ve Linux dağıtımlarında bol miktarda GNU yazılımı mevcut ben saygıdan kullanıyorum Linux derseniz de zararı yok.
Linux işletim sistemi değil mi yani ? : İşletim sistemi değil sadece onun merkezini oluşturan çekirdeği diğer özgür yazılımlarla birleşince tam bir işletim sistemi oluyor.
Başlıktaki soruyu sorsam ? : Üstteki satırda bahsettiğim tam işletim sistemi var ya işte dağıtımlar aynen o Linux çekirdeğinin özgür yazılımlarla birleşmesinden oluşan işletim sistemi.Özgür yazılım alternatifi bol bir dünya olduğu için farklı amaçlarla ve yöntemlerle oluşturulmuş farklı hedef kitleleri olan yüzlerce dağıtım var.
Şunu biraz daha irdeleyelim :
Dağıtım nelerden oluşur.
Linux'a ihtiyacımız var bir kere
Çekirdekle doğrudan haberleşemeyiz bize hem kolaylık hem de güvenlik sağlayacak bir uygulama gerek buna da kabuk (Shell) adını veriyoruz.Genel ismi kabuk mesela Linux ta en çok kullanılan kabuk yorumlayıcılardan birinin adı bash
Hep siyah ekran olmaz di mi bize bir masaüstü ortamı gerek
Masaüstü ortamı Bilgisayarların grafik arayüzle kullanılmasını sağlayan bilgisayar yazılımlarına verilen addır. Komut satırında kullanılan kodların ezberlenmesi ortalama bir bilgisayar kullanıcısı için zor olduğudan, masaüstü ortamları kullanıcıların rahatça (fare ve tuş takımı kullanarak) bilgisayarları kullanmasını sağlar. Masaüstü ortamları genelde şu görünüm bileşenlerini sunar; simgeler, araç çubukları, dizinler, pencereler, duvar kâğıtları ve sürükle bırak gibi kolaylaştırıcı yetenekler. (Tanım wikipedia dan alıntıdır).
Donanımla ilgili arayüz yazılımları gerek (ses,ağ yöneticisi gibi).
İhtiyaca göre ayarları grafiksel ortamda yapabilecek araçlar gerek.
Fazladan program kurmabilmek için gerekli araçlar gerek.
İhtiyaca göre multimedya araçları gerek.
İhtiyaca göre programlama/yazılım geliştirme araçları gerek.
Ve şimdi aklıma gelmeyenler dahil bunlar gibi çokca bileşenden oluşur bir dağıtım.
Her bir bileşen için birden çok alternatif olunca dağıtım havuzu çok genişliyor
bir paket yöneticisi olup olmaması ve paket tipleri,sabit diske kurulum yapıyor mu cd veya usb diskten mi çalışıyor yoksa melez duruma göre ikisi de olur mu gibi seçenekler işin içine girince dağıtım çeşitliğine hak veriyorsunuz
(Linux dağıtımları arasında belli standartlar var dağıtımlar arasındaki farklarda uçurum olmuyor.
Bazıları çok fazla seçeneğin olmasını Linux'un eksikliği bütünleşmesini engelleyen bir sebep olarak görüyorlar dağıtım savaşları oluşmadığı sürece buna katılmıyorum).
Bu kadar teori yeter gerçek örnekler verelim.
Masaüstü Dağıtımları: Düşük veya ortalama bilgi düzeyinde kullanıcıların günlük işlerinde kullanması için yeterli dağıtımlar.Örnek olarak Ubuntu,Mandriva,Pardus gibi
İleri Düzey Dağıtımlar:Bilgisayarı üzerinde tam kontrol sahibi olmak isteyen bilgili kullanıcıları hedef alırlar sunucu olarak da sıklıkla kullanılırlar.Örnek olarak Gentoo,Slackware,Arch,Debian gibi
Yeni linux kullanıcılarına dağıtım seçmelerinde yardımcı olsun diye Linux Kullanıcıları Derneğinin sitesinde bulunan dağıtımlar kılavuzunu önerebilirim. Belge biraz biraz eski (tahminen 2-4 yıl) olmasına rağmen başlangıç için gayet güzel.
Yazıya http://www.linux.org.tr/dagitimlar-kilavuzu/ adresinden ulaşabilirsiniz
Biraz yüzeysel anlattım kusura bakmayın temel bilgiler verebildiysem ne ala gene de ilerleyen girdilerde daha da detaya girmeye çalışırım.

KAYNAK : http://yazlimciyim.blogspot.com/
Bu yazı, sahibinin izni ile burada yayınlanmaktadır.
Yazının Sahibi : tuxweet ' te Ugurcan377 (Uğurcan Ergün)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder